diff options
| author | Gustav Sörnäs <gustav@sornas.net> | 2022-01-21 16:27:58 +0100 |
|---|---|---|
| committer | Gustav Sörnäs <gustav@sornas.net> | 2022-01-21 16:27:58 +0100 |
| commit | a717fc4913ad1f187316f28c8e76791ad51cfb07 (patch) | |
| tree | 903bfaf4aec6368cbcee55a8448bb2ca29794471 | |
| parent | becbd51b497515a8d42303c7877c533288618f31 (diff) | |
| download | notes-a717fc4913ad1f187316f28c8e76791ad51cfb07.tar.gz | |
interaktiv design fö2
| -rw-r--r-- | interaktiv-design/användarstudie.md | 16 | ||||
| -rw-r--r-- | interaktiv-design/fö1.md | 0 | ||||
| -rw-r--r-- | interaktiv-design/fö2-2022-01-21.md | 20 | ||||
| -rw-r--r-- | interaktiv-design/persona.md | 19 | ||||
| -rw-r--r-- | interaktiv-design/scenario.md | 6 | ||||
| -rw-r--r-- | interaktiv-design/uppgift-1.md | 28 |
6 files changed, 89 insertions, 0 deletions
diff --git a/interaktiv-design/användarstudie.md b/interaktiv-design/användarstudie.md new file mode 100644 index 0000000..38ff34e --- /dev/null +++ b/interaktiv-design/användarstudie.md @@ -0,0 +1,16 @@ +ger insikt om + vem bygger vi för + vilka andra är inblandade + vilka problem kan vi lösa + var bör vi bygga + hur ska vi bygga + förändringsmöjligheter? begränsningar? +metoder + intervju (användare och kund/beställare) + räcker inte att intervjua + observation + fördel: ser det naturliga som folk inte vet att dom gör + undersökning + dagbok + fokusgruppsintervjuer + artefaktgenomgång
\ No newline at end of file diff --git a/interaktiv-design/fö1.md b/interaktiv-design/fö1.md new file mode 100644 index 0000000..e69de29 --- /dev/null +++ b/interaktiv-design/fö1.md diff --git a/interaktiv-design/fö2-2022-01-21.md b/interaktiv-design/fö2-2022-01-21.md new file mode 100644 index 0000000..011e6ae --- /dev/null +++ b/interaktiv-design/fö2-2022-01-21.md @@ -0,0 +1,20 @@ +# Föreläsning 2 +2022-01-21 + +- [[användarstudie]] +- [[persona]] +- [[scenario]] +- [[uppgift-1|uppgift 1]] + +uppgift 1 +litteraturgenomgången + dela upp litteraturen, läs, summera + seminarium: obligatorisk närvaro. distans + jobbar både inom gruppen och inom handledargruppen (5-6 grupper) +konceptfasen + välj designuppdrag på kurshemsidan + lektion för konceptgenerering (kallelse nästa vecka) + +lägg inte på extra arbete i slutet om någon inte är med. var med i alla steg. hör av oss om någon inte närvarar. +schemalagda tillfällen är mest så det ska finnas gemensamma tider alla är närvarande +uppdelning om alla är närvarande
\ No newline at end of file diff --git a/interaktiv-design/persona.md b/interaktiv-design/persona.md new file mode 100644 index 0000000..f0b878e --- /dev/null +++ b/interaktiv-design/persona.md @@ -0,0 +1,19 @@ +olika varianter, formulär +hjärtat: berättelsen om personen och målen hen har +konstrueras från intervjudata genom analys +effektivt sätt att kommunicera stora mängder data +varför fungerar det? + empati. människor förstår andra människor mer än en kravbeskrivning +skapas på ett konstruerat sätt + 1. dela upp efter roll + 2. finn egenskaper och beteenden som varierar. skapa "kartan" + 3. placera ut personerna på kartan + 4. hitta mönster, förklara dom + 5. beskriv mönster, formulera motsvarande mål + 6. förtydliga skillnader genom val av övriga variabler. detaljera + 7. är alla mönster uttömda? behövs fler personor? + 8. gruppera, välj primär och sekunder persona + 9. skapa berättelser, fyll i med detaljer (flair, colour, ..) från data. innan här är det bara en lista av egenskaper och beteenden. levande-gör. +underlättar genererandet av lösningsförslag +enklare att bedöma t.ex. vilken av två olika lösningar eller funktioner som personan skulle föredra +kan användas för att kommunicera hur saker fungerar idag
\ No newline at end of file diff --git a/interaktiv-design/scenario.md b/interaktiv-design/scenario.md new file mode 100644 index 0000000..45668b6 --- /dev/null +++ b/interaktiv-design/scenario.md @@ -0,0 +1,6 @@ +kan illustrera hur något fungerar idag +även hur något skulle fungera. lösningsförslag, koncept +beskriver interaktioner i ett sammanhang och visar hur användarens mål uppnås +snabbtest av designideer + beskriv ett scenario som visar hur iden är nyttig för primär[[personan]] +underlag för användartester längre fram i ett projekt
\ No newline at end of file diff --git a/interaktiv-design/uppgift-1.md b/interaktiv-design/uppgift-1.md new file mode 100644 index 0000000..6299caf --- /dev/null +++ b/interaktiv-design/uppgift-1.md @@ -0,0 +1,28 @@ +# Uppgift 1 +Två och en halv iteration i ett designprojekt. [[Användarstudie]] och [[Identifiering av krav]] är redan genomfört och finns dokumenterat i designuppdrag. + +- Generera flera olika lösningsförslag. +- Utvärdera lösningsförslagen. +- Välj ett lösningsförslag och bearbeta det genom att skapa flera olika möjliga implementationer. +- Utvärdera implementationerna genom att jämföra dem med varandra. + +## A: Litteraturgenomgång +Läs och diskutera det kursmaterial som behövs för att genomföra uppgifterna i kursen. Två obligatoriska delar. + +### Individuell sammanfattning +- [ ] Dela upp kursbokens kapitel mellan gruppmedlemmarna. +- [ ] Läs inledningen +- [ ] Läs din del. +- [ ] Sammanfatta din del på 500 -- 1000 ord. Ha med nyckelbegrepp, verktyg och metoder. Skriv namn, gruppnummer och vilken del som sammanfattades högst upp. +- [ ] Skriv ut sammanfattinngen och ta med till det schemalagda tillfället. Lämna utskriften till seminarieledaren. Om distans, lämna in på Lisam senast innan seminariestart. + +### Gemensam gruppdiskussion av innehållet +Seminarium med obligatorisk närvaro. +- [ ] Varje person: presentera (kort) viktiga punkter för resten av gruppen. Max 5 minuter per person. +- [ ] Titta på instruktionerna för U1B, U2A, U2B. +- [ ] Identifiera var och när dom olika metoderna och begreppen som ni läst om är lämpliga att använda i U1 och U2. +- [ ] Redovisa detta på seminariet enligt seminarieledarens instruktioner. + +## B: Koncept, bearbetning + +## C: Valfri del för högre betyg |
