/*********************************************************************** * Mönsterigenkänning readme.txt * ***********************************************************************/ /*********************************************************************** * Empirisk Fyll i tabellen nedan med riktiga körtider i sekunder * * analys när det känns vettigt att vänta på hela beräkningen. * * Ge uppskattningar av körtiden i övriga fall. * * * ***********************************************************************/ N brute sortering ---------------------------------- 150 0.007 <0.000 200 0.015 <0.000 300 0.038 0.004 400 0.072 0.004 800 0.475 0.017 1600 3.680 0.076 3200 29.776 0.317 6400 250.432 1.357 12800 2000.??? 5.822 /************************************************************************* * Teoretisk Ge ordo-uttryck för värstafallstiden för programmen som * * analys en funktion av N. Ge en kort motivering. * * * *************************************************************************/ ** Brute for (int i = 0 ; i < N-3 ; ++i) { <-- N for (int j = i+1 ; j < N-2 ; ++j) { <-- N for (int k = j+1 ; k < N-1 ; ++k) { <-- N if (points.at(i).slopeTo(points.at(j)) ... for (int m{k+1} ; m < N ; ++m) { <-- N if (points.at(i).slopeTo(points.at(j)) ... render_line(scene, points.at(i), points.at(m)); a.processEvents(); // show rendered line } } } } } } slopeTo är O(1) (endast branching och vanlig aritmetik) så algoritmen är worst case O(N^4). ** Sortering for (int p1 = 0; p1 < N-1; p1++) { <-- N angles.clear(); for (int p2 = p1 + 1; p2 < N; p2++) { <-- N double angle = points.at(p1).slopeTo(points.at(p2)); angles.push_back({ angle, points.at(p2) }); } sort(angles.begin(), angles.end()); <-- N log N double prev_angle = angles[0].first; int num_in_row = 0; for (int i = 1; i < angles.size(); i++) { <-- N if (angles[i].first == prev_angle) { num_in_row++; if (num_in_row >= 2) { render_line(scene, points.at(p1), angles[i].second); } } else { num_in_row = 0; } prev_angle = angles[i].first; } if (num_in_row >= 2) { render_line(scene, points.at(p1), angles[angles.size() - 1].second); } } Algoritmen kommer i värsta fall för varje punkt (O(N)) sortera efter lutningen mot varje annan punkt (O(N log N)) => tidskomplexitet worst case O(N^2 log N).