summaryrefslogtreecommitdiffstats
diff options
context:
space:
mode:
authorAlbin <albwa833@student.liu.se>2019-10-14 09:46:22 +0200
committerAlbin <albwa833@student.liu.se>2019-10-14 09:46:22 +0200
commit0481af76edad29590108a093738ebac225873b2b (patch)
tree75054795620f8a287bc17aba4e13d9cae2286a46
parentc8c85c6601f61b9c4d0706955fd3e1e40b70cb1a (diff)
downloadtfyy51-0481af76edad29590108a093738ebac225873b2b.tar.gz
Lade till understräck i car positon dif
-rw-r--r--Dokument/Designspec/system.tex2
1 files changed, 1 insertions, 1 deletions
diff --git a/Dokument/Designspec/system.tex b/Dokument/Designspec/system.tex
index 8a3ebde..1bd9276 100644
--- a/Dokument/Designspec/system.tex
+++ b/Dokument/Designspec/system.tex
@@ -65,7 +65,7 @@ figur~\ref{fig:system_diagram} för ett processchema.
\item position: Position, programmet räknar ut vart på banan bilen befinner sig genom att hämta senaste positionen old position och sedan addera sträckan bilen har färdats sedan dess vilket görs genom oldvdeltat.
\item clock: Hur länge bilen har varit i det nuvarande segmentet och varvet.
- \item car position dif: Endast aktiv om gemensam målgång aktiverad. Jämför bilarnas position med varandra. Funktionen utgår ifrån respektive bils placering (från old position) och hastighet (från old v)
+ \item car\textunderscore position\textunderscore dif: Endast aktiv om gemensam målgång aktiverad. Jämför bilarnas position med varandra. Funktionen utgår ifrån respektive bils placering (från old position) och hastighet (från old v)
och ger ett värde på placeringsskillnaden för en viss hastighet. Detta kommer
sedan användas för att sätta bilarnas nya hastighet. Värdet blir stort om skillnaden i placering är stor men justeras också efter hastigeten. Dvs om bilarna ligger långt ifrån varandra men åker ganska fort kommer inte värdet bli lika stort som om bilarna legat lika långt ifrån varandra men haft lägre hastighet. Värdet är positivt om bil 1 ligger före bil 2 och negativt om bil 2 ligger före bil 1. På så sätt kan nästa funktion avgöra vilken bil som ligger först.
Värdet används sedan för att beräkna nästa hastighet (new v) som kommer ökas eller minskas för att få bilarna att köra ikapp varandra.