summaryrefslogtreecommitdiffstats
diff options
context:
space:
mode:
authorGustav Sörnäs <gusso230@student.liu.se>2019-12-11 12:22:27 +0100
committerGustav Sörnäs <gusso230@student.liu.se>2019-12-11 12:22:27 +0100
commit220d7de1abc0ccaedb640dc5061c60b2a6693ec0 (patch)
treee258cdb1c84639155d651fec4cd08b5679065b91
parent9b0627b95dc97c4aea4827d86d1964fc325d8759 (diff)
downloadtfyy51-220d7de1abc0ccaedb640dc5061c60b2a6693ec0.tar.gz
Lägg till förmiddagstankar - efterstudie
-rw-r--r--Dokument/Efterstudie/tankar.md112
1 files changed, 112 insertions, 0 deletions
diff --git a/Dokument/Efterstudie/tankar.md b/Dokument/Efterstudie/tankar.md
new file mode 100644
index 0000000..cc45222
--- /dev/null
+++ b/Dokument/Efterstudie/tankar.md
@@ -0,0 +1,112 @@
+arbetsfördelning
+
+mer än förväntat
+vissa drog iväg, vårt fel
+varför så mycket tid?
+ fel saker
+ gör den generella lösningen tidigare
+ för mycket optimering av två bilar (idealfallet), borde reglera
+ inneffektivitet i början när vi jobbade hela gruppen (för mycket fem personer
+ med en som jobbade)
+
+tidsåtgång jämfört med planerad tid
+
+vår tidsfördelning:
+före: 120
+under 450
+efter: 170
+
+borde lagt mindre tid på under-fasen och samtidigt jobba mer med dokumentationen
+under istället för efter
+
+analys av faser (- sammanfattning -) bra/dåligt/orsak/lösning
+
+före-fasen:
+
+bra: ursprunglig ide så vi inte famlade i mörkret, vi hade inte
+erfarenheten/kunskapen som krävdes för att lösa problemet men det var inte
+före-fasens fel
+
+dåligt: tråkig, ville bara komma igång i projektet. såg det lite som en börda.
+inser dock nödvändigheten. svårt att motivera ("är det här vad en ingenjör gör
+hela dagarna").
+
+inser dock i efterhand att det är jättegivande
+
+diskussion: behöver inte vara låst i förstadiet, man lär sig mycket bara genom
+att jobba med det. ta tid att testa flera lösningar parallellt för att se vad
+som fungerar bättre
+
+borde lärt oss teorin (PID), kanske diskutera med handledaren eller bara kolla
+på nätet. lös inte problemet i ett vakuum.
+
+under-fasen:
+
+bra: metodiken, git/gitlab. tog tid att komma igång men sparade ändå tid i
+slutändan. framför allt möjligheten att alla kunde jobba.
+
+dåligt: svårt att komma igång i början. albin drog iväg i början och skrev i
+slutändan i princip hela systemet.
+
+orsak: bristen på erfarenhet
+
+lösning: dela upp arbetet aggressivt i början, går långsammare till en början
+men gör att hela gruppen kan samarbeta i slutet. ex: skriv varsin funktion.
+
+efter-fasen:
+
+bra: effektivitet (se nedan).
+
+dåligt: planeringen. hade ingen koll på deadline för teknisk dokumentation.
+
+orsak: vi glömde. en liten del var att det var oklart var informationen fanns
+tillgänglig.
+
+lösning: gruppen borde sammanställt deadlines i före-fasen med egna deadlines (I
+GOD TID) innan. oklar information borde dubbelkollats med urban/erik/viktor
+
+hur har gruppen arbetats tillsammans?
+
+ansvarsområden (enligt projektplanen) svagt/icke existerande. troligen för att
+projektet var för litet.
+
+kommunikation: fungerade bra. messengergrupp bra, gemensam kalender bra.
+gemensam kalender med andra gruppen bra.
+
+beslut: meningsskiljaktigheter var få. för det mesta hade vi inte så många olika
+alternativ, men inga beslut har tagits emot någons vilja, ingen har behövt säga "nu
+gör vi såhär, sluta tjafsa"
+
+modellen:
+
+efter-fasen mycket givande, framför allt efterstudien. BP4 bra placerad med
+lagom storlek. vi ser inte helt nödvändigheten men troligen för att vi kom in i
+projektet utan bp0 och bp1.
+
+beställaren: erik är en bra beställare. lyssnade när vi sa vad vi inte hann inför bp5 bra,
+men lyssnade inte på dåliga bortförklaringar. brydde sig, både om oss och själva
+projektet.
+
+handledaren: viktor är en jättebra handledare. mosade våra dokument när de var
+dåliga och hjälpte oss skapa bättre resultat än vi trodde vi kunde. pushade inte
+så hårt att vi gav upp. inget flum med vad som behövde göras, fanns konkreta
+grejer att göra sa han konkreta grejer att göra.
+
+måluppfyllelse:
+
+vad som har uppnåtts: grupparbete på en helt annan nivå än projekt på gymnasiet.
+erfarenhet. insyn i arbetslivet hos en ingenjör. tekniskt: allmän
+problemlösning. förstå betydelsen av att dela upp problem mellan personer.
+förstå hur man i praktiken bygger ett system tillsammans.
+
+leveransen: själva presentationen gick bra men resultaten var rätt skitiga,
+sämre än vi trodde de skulle vara. smidigt och effektivt, vi visade vad vi
+skulle.
+
+hur har studiesituationen påverkat projektet?
+
+inte alls, snarare åt andra hållet. vi prioriterade projektet över studierna.
+projektet har inte gått ut över planerad annan tid.
+
+dokument: vi hade ingen koll på hur dokumenten skulle se ut, vi fick kolla på
+nätet för att se hur de skulle se ut.