summaryrefslogtreecommitdiffstats
diff options
context:
space:
mode:
authorAlbin <albwa833@student.liu.se>2019-11-30 11:55:43 +0100
committerAlbin <albwa833@student.liu.se>2019-11-30 11:55:43 +0100
commit781fde0140bf7b6f17b7ef1022cd308e675d6249 (patch)
tree7af079ab0b45c4f1c4ee25266f9e9b1cdfb0ea2f
parent50c4ce3b7f62be9423a3304ed82c8b65137661a3 (diff)
downloadtfyy51-781fde0140bf7b6f17b7ef1022cd308e675d6249.tar.gz
understräck med backslash och spänningspådrag
-rw-r--r--Dokument/Teknisk Dokumentation/Albins txt filer/beräkna spänningspådrag.txt14
-rw-r--r--Dokument/Teknisk Dokumentation/Albins txt filer/position.txt14
2 files changed, 21 insertions, 7 deletions
diff --git a/Dokument/Teknisk Dokumentation/Albins txt filer/beräkna spänningspådrag.txt b/Dokument/Teknisk Dokumentation/Albins txt filer/beräkna spänningspådrag.txt
new file mode 100644
index 0000000..ba0a4eb
--- /dev/null
+++ b/Dokument/Teknisk Dokumentation/Albins txt filer/beräkna spänningspådrag.txt
@@ -0,0 +1,14 @@
+Beräkna gaspådrag
+
+Sedan beräknas det gaspådrag som skall sättas till banan. Detta görs i två
+ funktioner, \emph{get\_new\_v) och \emph{get\_new\_u}.
+
+ I \emph{get\_new\_v} används bilens nuvarande postition (\emph{car.postition})
+ och hastihetskartan (\emph{car.map}). I (\emph{car.map}) finns en
+ hastighetsparameter för varje \emph{car.position}, denna retuneras av
+ funktionen och sparas i \emph{car.v}.
+
+ I \emph{get_new_u} används denna hastighetsparameter tillsammand med
+ \emph{car.constant}. Dessa multipliceras och deras produkt retuneras och sparas
+ i \emph{car.u}.
+ \ No newline at end of file
diff --git a/Dokument/Teknisk Dokumentation/Albins txt filer/position.txt b/Dokument/Teknisk Dokumentation/Albins txt filer/position.txt
index ef439f4..28cc0c0 100644
--- a/Dokument/Teknisk Dokumentation/Albins txt filer/position.txt
+++ b/Dokument/Teknisk Dokumentation/Albins txt filer/position.txt
@@ -4,22 +4,22 @@ Det finns två fall när positionen ska beräknas. När en givare har passerats och
när en givare inte har passerats. Under första varvet görs endast det första
och från varv 2 och frammåt görs båda paralellt.
-Om en ny givare har passerats, \emph{car.new_check_point == true}, ökar
-programmet nuvarande segment (emph{car.segment}) med 1. emp{car.segment}, som
+Om en ny givare har passerats, \emph{car.new\_check\_point == true}, ökar
+programmet nuvarande segment (\emph{car.segment}) med 1. emp{car.segment}, som
alltid ligger mellan 1 och 9, används som index för att välja position i en
-lista (emph{car.pos_at}).
+lista (\emph{car.pos\_at}).
Om ingen givare har passerars och bilen har avslutat första varvet, alltså
oftast, görs lite mer avancerade beräkningar. För att beräkna positionen
-använder proggrammet först en funktion \emph{get_aprox_v}. Denna utgår
+använder proggrammet först en funktion \emph{get\_aprox\_v}. Denna utgår
ifrån förra varvets segmentstider
- (\emph{car.seg_times}) och segmentslängder (\emph{car.seg_len}) och beräknar
+ (\emph{car.seg\_times}) och segmentslängder (\emph{car.seg\_len}) och beräknar
med v = s/t medelhastigheten för nuvarnade segment, men förra varvet. Denna
antas vara ungefär samma sak som nuvarande hastiget.
Sedan beräknas den fakiska positionen, i meter från målgivaren, med funktionen
- \emph{get_position}. Den använder den ungefärliga hastigheten beräknad av
- emph\aprox_v och tiden sedan denna beräkning gjordes senast (en programcykel)
+ \emph{get\_position}. Den använder den ungefärliga hastigheten beräknad av
+ emph\aprox\_v och tiden sedan denna beräkning gjordes senast (en programcykel)
och beräknar med s = v * t den sträcka som bilen har äkt. Sedan adderas denna
med förra kända postionen och retuneras i \emph{car.position}.