summaryrefslogtreecommitdiffstats
diff options
context:
space:
mode:
authorDavid Thorén <davth346@student.liu.se>2019-11-30 22:27:04 +0100
committerDavid Thorén <davth346@student.liu.se>2019-11-30 22:27:04 +0100
commitd30684f28d1c3874464c7d558514a0885b1a6a9d (patch)
treea00f89c6f685885f2c76be085b8e0ebdc1cfac5c
parenta54d1633dd905b2f02b850df8f5170ffa6c57fa4 (diff)
downloadtfyy51-d30684f28d1c3874464c7d558514a0885b1a6a9d.tar.gz
Omformulering i syfte och mål
-rw-r--r--Dokument/Teknisk Dokumentation/root.tex10
1 files changed, 5 insertions, 5 deletions
diff --git a/Dokument/Teknisk Dokumentation/root.tex b/Dokument/Teknisk Dokumentation/root.tex
index 7ea3286..d667048 100644
--- a/Dokument/Teknisk Dokumentation/root.tex
+++ b/Dokument/Teknisk Dokumentation/root.tex
@@ -84,7 +84,7 @@
\subsection{Bakgrund}
Detta projektet har utförts med hjälp av en bilbana samt flera bilar, givare, spänningsaggregat och en dator inkopplad till givarna på banan. Via datorn har spänning tillförts till bilbanan. Med hjälp av givarna är det möjligt att veta när en bil har passerat en givare. Programvaran utvecklas i Matlab, vilket ligger till grund för styrning av bilarna.
\subsection{Syfte och mål}
-Syftet med projektet var att konstruera ett system som kör bilar runt en bilbana
+Syftet med projektet var att konstruera ett system som skulle få bilar att automatiskt köra runt en bilbana.
%(Se figur~\ref{fig:track_modell}).
Med hjälp av informationen som har kunnat läsas av från givarna så skulle det
skapas ett system som skulle få bilar med olika egenskaper att köra runt på de två olika
@@ -107,15 +107,15 @@ trycktes i och ändrar på variabler enligt de knapptryck som skett.
\subsection{Uppstart}
Vid automatisk körning körs funktionen \emph{do\_boot} vars syfte är att få fram en
-initierande konstant (\emph{car\_constant}) för den bil som står på banan. då bilen är
+initierande konstant (\emph{car\_constant}) och spänningspådrag för den bil som står på banan. Då bilen är
positionerad framför målbågen höjer funktionen konstanten kontinuerligt i ett
tidsintervall på 0.7 sekunder. När väl konstanten är tillräckligt stor för att
bilen ska kunna rulla och passera målbågen så dämpas höjningen av konstanten och förändringen sker med en lägre frekvens. Vid passering av den andra givaren så slutar
funktionen tillfälligt att förändra konstanten och låter bilen, med den
-tilldelade konstanten, åka igenom segment 3 för att få en uträknad tid. Med
-tiden det tagit för bilen att ta sig igenom segment 3 räknar funktionen ut
+tilldelade konstanten, åka igenom det tredje segmentet för att få en uträknad tid. Med
+tiden det tagit för bilen att ta sig igenom segmentet räknar funktionen ut
vilken förväntad varvtid bilen skulle få med just den konstanten den hade i
-segmentet. (beskriva forecastsuträkningen?) Det sista funktionen gör är att
+segmentet. (beskriva forecastsuträkningen?) Det sista funktionen gör är att
återigen justera konstanten. Om den förväntade varvtiden är större än 15
sekunder, som är referensvarvtiden för första varvet, så ökar konstanten och är
den förväntade varvtiden mindre än 15 sekunder så sänks konstanten.