diff options
| -rw-r--r-- | Dokument/Teknisk Dokumentation/spåna på governor.txt | 17 |
1 files changed, 17 insertions, 0 deletions
diff --git a/Dokument/Teknisk Dokumentation/spåna på governor.txt b/Dokument/Teknisk Dokumentation/spåna på governor.txt new file mode 100644 index 0000000..94403df --- /dev/null +++ b/Dokument/Teknisk Dokumentation/spåna på governor.txt @@ -0,0 +1,17 @@ +Funktionen ska utifrån köregenskaper för bil, vald referenstid och, om gemensam målgång aktiverad, skillnad i bilarnas placering se till att rätt gaspådrag skickas till banan. + +Vi utgår ifrån de redan skrivna bankartorna (bana1.mat och bana2.mat) och multiplicerar dess spänningsvärde med en car_constant. Programmet kommer sedan ihåg hur lång tid varje segment tagit för olika car_constant och gör en modell över hur hög den bör vara för att nå en viss segmentstid. gov_set väljer sedan segmentstider utifrån vald referenstid (och om gemensam målgång aktiverad car_diff). + +gov_mem +Sparar car_constant och tid från varje segment. + +gov_calc +gör en modell över hur lång tid ett segment tar relativt sin car_constant. + +gov_set +Väljer en tid för varje segment utifrån referenstid, car_diff (om gemensam målgång aktiverad) + +Almänna komentarer: +Kan behövas nån form av ingångshastighet till varje segment så att segmentstidens samband med car_constant tydligare kan ses. Beroende på hur snabbt bilen accelererar kan detta vara helt onödigt. +Hur ska kallibrerigsvarven hanteras? Antagligen behövs specialkod för första varvet så att bilen inte behöver köra jättelångsamt hela varvet. Kanse går det att gissa på en lite högre car_constant efter bara nåt varv. +Tänker att övre gräns ej behöver sättas om bankartorna är korrekt gjorda.
\ No newline at end of file |
