diff options
| -rw-r--r-- | Dokument/Designspec/events/kalibrering.tex | 23 |
1 files changed, 23 insertions, 0 deletions
diff --git a/Dokument/Designspec/events/kalibrering.tex b/Dokument/Designspec/events/kalibrering.tex new file mode 100644 index 0000000..8cd28c4 --- /dev/null +++ b/Dokument/Designspec/events/kalibrering.tex @@ -0,0 +1,23 @@ +För att optimera bilarnas körning och varvtid kommer bilarna behöva kalibreras. +Enligt kravsspecifikationens punkt 22 får det inte köras fler än 5 +kalibreringsvarv innan kraven 20 och 21 måste vara uppfyllda. + +Kalibreringsvarven behöver ta hänsyn till tre moment. Det första är att +identifiera vilken konstant en bil behöver, det andra är att optimera för +gemensam varvtid och det tredje är att optimera den valda varvtiden. + +För att identifiera en bilkonstant börjar programmet med att välja den lägsta +spänningen som är möjlig vid starten. Efter första givaren är det möjligt att +räkna ut hastigheten samt ta fram en begynnelsekonstant för första segmentet +som kan användas för uppskattning av position. Det är också möjligt att se om +bilen ligger efter eller kör enligt tid genom att jämföra med tidigare mätdata. +Om bilen ligger efter kommer spänningen ökas succesivt tills bilen har nått den +önskade tiden mellan segmenten för att uppnå önskad varvtid. När bilen ligger i +fas kan den konstant som krävs för den nuvarande bilen räknas ut. + +Under kalibreringsvarven är det också viktigt att anpassa båda bilarnas varvtid +mot varandra. Om båda bilarna har en varvtid som är långsammare än den +förväntade hastigheten ska programmet optimera för en gemensam varvtid före den +valda varvtiden. Med funktioner ska programmet också kunna optimera för både +gemensam och vald varvtid. + |
