diff options
| -rw-r--r-- | Dokument/Teknisk Dokumentation/text/system/03-korning.tex | 13 |
1 files changed, 13 insertions, 0 deletions
diff --git a/Dokument/Teknisk Dokumentation/text/system/03-korning.tex b/Dokument/Teknisk Dokumentation/text/system/03-korning.tex index 7442a53..34321c5 100644 --- a/Dokument/Teknisk Dokumentation/text/system/03-korning.tex +++ b/Dokument/Teknisk Dokumentation/text/system/03-korning.tex @@ -37,6 +37,12 @@ med förra kända positionen och returneras i \texttt{car.position}. Denna Efter positionsberäkningen beräknas det gaspådrag som skall sättas till banan. Detta görs i två funktioner, \texttt{get\_new\_v} och \texttt{get\_new\_u}. + +Till systemet har det tagits fram en spänningkarta som är indelat i delsegment. +Dessa delsegment är helt enkelt varje del av banan som använts för att sätta +ihop bilbanan. Delarna är uppmätta och placerade i en lista där det sedan +gjorts tester där delsegmenten blivit tilldelade en spänning utifrån banans +och bilarnas egenskaper. I \texttt{get\_new\_v} används bilens nuvarande postition (\texttt{car.postition}) och hastighetskartan (\texttt{car.map}). I \texttt{car.map} finns en @@ -52,6 +58,13 @@ i \texttt{car.u}. Om bootstrap är avslutad, körs den del av koden vars ända uppgift är att anpassa \texttt{car.constant}. +Forecasts beräknar den approximerade varvtiden utifrån tid fram tills senast +passerad givare samt hastighet i tidigare segment. Genom att veta en +genomsnittlig hastighet går det med kvarvarande sträcka att räkna ut en +ungefärlig kvarvarande tid. Adderas tiden fram tills senaste segment med +den uträknade approximerade tiden kvar så fås det en uppskattad varvtid som +används för att avgöra om en bil behöver åka snabbare eller långsammare. + Detta görs med funktionen \texttt{do\_gov}. Först görs en uppskattning av varvtiden utifrån hur lång tid varvet har tagit än så länge, se REFERENS!. Om bilen är inne på sitt första varv görs uppskattningen endast |
