diff options
| author | Gustav Sörnäs <gusso230@student.liu.se> | 2019-10-15 12:10:27 +0200 |
|---|---|---|
| committer | Gustav Sörnäs <gusso230@student.liu.se> | 2019-10-15 12:10:27 +0200 |
| commit | 536574f590c6f8a2206936d55c04f48a5ef8e230 (patch) | |
| tree | 8da3ee3ca6ffb1cfd1ed3cf68e2d7042f8638665 | |
| parent | 10665954773002ebaf0ebc1efa9f8dcb06e15562 (diff) | |
| download | tfyy51-536574f590c6f8a2206936d55c04f48a5ef8e230.tar.gz | |
Kallibrering.tex -> kalibrering.tex
| -rw-r--r-- | Dokument/Designspec/events.tex | 2 | ||||
| -rw-r--r-- | Dokument/Designspec/events/Kallibrering.tex | 23 |
2 files changed, 1 insertions, 24 deletions
diff --git a/Dokument/Designspec/events.tex b/Dokument/Designspec/events.tex index a62834c..08a3c7d 100644 --- a/Dokument/Designspec/events.tex +++ b/Dokument/Designspec/events.tex @@ -11,7 +11,7 @@ men som programmet fortfarande ska kunna hantera. \subsection{Manuell körning} \input{events/manuell} -\subsection{Kalibrering} \input{events/Kallibrering} +\subsection{Kalibrering} \input{events/kalibrering} \subsection{Hantering av olika bilar} \input{events/olika-bilar} diff --git a/Dokument/Designspec/events/Kallibrering.tex b/Dokument/Designspec/events/Kallibrering.tex deleted file mode 100644 index 8cd28c4..0000000 --- a/Dokument/Designspec/events/Kallibrering.tex +++ /dev/null @@ -1,23 +0,0 @@ -För att optimera bilarnas körning och varvtid kommer bilarna behöva kalibreras. -Enligt kravsspecifikationens punkt 22 får det inte köras fler än 5 -kalibreringsvarv innan kraven 20 och 21 måste vara uppfyllda. - -Kalibreringsvarven behöver ta hänsyn till tre moment. Det första är att -identifiera vilken konstant en bil behöver, det andra är att optimera för -gemensam varvtid och det tredje är att optimera den valda varvtiden. - -För att identifiera en bilkonstant börjar programmet med att välja den lägsta -spänningen som är möjlig vid starten. Efter första givaren är det möjligt att -räkna ut hastigheten samt ta fram en begynnelsekonstant för första segmentet -som kan användas för uppskattning av position. Det är också möjligt att se om -bilen ligger efter eller kör enligt tid genom att jämföra med tidigare mätdata. -Om bilen ligger efter kommer spänningen ökas succesivt tills bilen har nått den -önskade tiden mellan segmenten för att uppnå önskad varvtid. När bilen ligger i -fas kan den konstant som krävs för den nuvarande bilen räknas ut. - -Under kalibreringsvarven är det också viktigt att anpassa båda bilarnas varvtid -mot varandra. Om båda bilarna har en varvtid som är långsammare än den -förväntade hastigheten ska programmet optimera för en gemensam varvtid före den -valda varvtiden. Med funktioner ska programmet också kunna optimera för både -gemensam och vald varvtid. - |
